Böcker om Ghana och Afrika



Jag har inte hittat någon reseguide på svenska om Ghana men den här på engelska verkar bra med många fina bilder, kartor, adresser till boende o s v. Den är skriven av den gamle MontyPython-medlemen Michael Palin.

Igår kväll började jag även att läsa senaste nobelpristagaren J M G Le Clézio´s bok Afrikanen. Den verkar bra och handlar om hans år som barn i Nigeria där hans pappa arbetade som läkare.

Andra skönlitteräta böcker om Afrika jag kan rekommendera är

Den vita massajen av Corinne Hoffman + uppföljarböckerna. Boken är en sann berättelse om en kvinna som blir kär i en massajkille i Kenya och flyttar till hans by och lever i en hydda.

Henning Mankell har skrivit mycket om Afrika. Som bästa deckare rekommenderar jag Brandvägg som bl a utspelar sig i Angola. Men hans absolut bästa bok, enligt mig, är Comedia Infantil som handlar om en gatupojkes otroliga levnadsöde i Mocambique. Ska du bara läsa en bok i ditt liv så läs gärna den. Den har allt, ett fantastiskt äventyr, grymt våld, varm kärlek, magi, psykologi, humor ...

Andre Brinks klassiska Torr vit årstid är en deckare som utspelar sig under Sydafrikas apartheidsystem.
Nadine Gordimer är en annan Sydafrikansk författare som fick nobelpriset för några år sedan. Hennes bok
Min sons historia gillade jag mycket. Den handlar om en pojke som upptäcker att hans pappa har en otrohetsaffär.

Vill man ha riktiga Afrikaäventyr ska man läsa Wilbur Smith. Flera av hans romaner handlar om upptäcktsresande under 1800-talet. Elefantes sång utspelar sig i lite mer modern tid och är en spännande berättelse om den olagliga jakten på elfenben.

Himmel över Afrika av Francesca Marciano handlar om en vit ung kvinna som kommer till Kenya där hennes pojkvän guidar turister på safarier. När hon sedan blir kär i en krigsreporter får hon uppleva ett annat Afrika som består av krig och fattigdom.

Wole Soyinka är en svart nobelpristagare som bl a skrivit Laglöshetens tid och Mannen dog. Mannen dog handlar om hans tid i nigerianskt fängelse.

Läser du de här böckerna så har du att göra ett tag. Jag kanske kan komma med fler lästips längre fram i bloggen.

Kommentarer
Postat av: Sofie Gustafsson, Mesuss

Sv: Okej! Ja, riktigt kul och eftersom jag skriver på mycket så är svenska ett av mina favoritämnen! Haha. =)

2009-01-06 @ 10:38:00
URL: http://mesuss.blogg.se/
Postat av: anne

Comedia Infantil är fantastisk! Jag läste en annan av Mankells Afrika-böcker..Den vita tigern kanske? Men jag vill minnas att jag inte tyckte om den.

2009-01-06 @ 11:04:13
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Linda

Hihi jag fyller år imorgon,men tack ändå;)



2009-01-06 @ 13:42:19
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: E

Lustigt,jag har läst nästa alla de där. Så bra.

2009-01-06 @ 16:24:39
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Ingenting hindrar skogsfrun från att gilla BÅDE gamla filmer och böcker;) Flera av dem du nämner är redan favoriter men tack för tipset visavi de övriga.

2009-01-06 @ 21:28:53
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: Monica karlsson

Tack för ditt semestertips!



Monica

2009-01-06 @ 22:27:58
URL: http://violett.bloggagratis.se
Postat av: Owe

Wilbur Smith, som är född i Nordrhodesia (nuvarande Zambia) bor numera i Sydafrika. Elefantens sång är en av hans senaste fristående berättelser. Skall man läsa WS rekommenderar jag att man börjar med sviterna om Courtneys (inleds med När lejonet äter) och Ballantyne (Safari), totalt 12 böcker! Han har också skrivit en svit om Egypten, som inleds med Flodguden.

Hans levande beskrivningar av djur och natur har få motsvarigheter.

Sagt av en som älskar Sydafrika.

2009-01-07 @ 18:16:41
Postat av: Medresenärskan

Oj, det var mycket att välja på här. Har antecknat det så jag skall ta mig en första titt.Det låter intressant alltihopa.

Ha det gott!!

2009-01-07 @ 19:01:37
URL: http://medresenarskan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0