Magsjuka på en toa i Ghana



En natt i Nsuta blev jag sjuk. I vanliga fall undvek jag att gå på dasset under dygnets mörka timmar. Om jag vaknade kissnödig någon natt låg jag hellre och höll mig än delade det klaustrofobiskt pyttelilla dasset med råttor och enorma kackerlackor. Dessa djur höll sig borta dagtid. Den här natten vaknade jag illamående och genomsvettig av feberfrossa. Jag kunde inte vänta tills det började ljusna. Jag trasslade mig ur moskitonätet och med en ficklampa i handen vinglade jag ut i den svarta afrikanatten. En nyfödd killing bräkte någonstans i närheten. Allt snurrade och plötsligt vaknade jag upp på marken med skrubbsår på knä, axel och i pannan och med ett kraftigt stukat finger. Jag tror att jag skrämde iväg alla råttorna när jag dråsade i backen i alla fall. Tiden jag spenderade på det lilla dasset med kackerlackorna krypandes över mina fötter hade jag aldrig klarat om inte feberyran gjort mig avtrubbad. Kackerlackor verkar inte lika lättskrämda som råttor. Den elaka afrikanska bacillen lyckades jag i alla fall bli av med och mina skador efter mitt nattliga äventyr lindrades med mama Marys hemmagjorda djungelsalva. Det fanns ingen spegel i byn så det tog några dagar innan jag förskräckt kunde beskåda mitt skrapade ansikte.

p s  Kvasten kan man ha att sopa bort kackerlackor med.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Du måste haft en hemsk natt! Tur att det gick så bra som det gjorde.

2009-07-24 @ 11:16:11
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Anna

Usch da. Det later inte roligt. Tur att det inte holl i sig sa lange.



Har inte hittat nagra hastar an, men gud vad jag saknar att vara i stallet. Far dock uppdateringar av agaren till min hast. Saknar honom riktigt mycket. Ska ut i borjan pa sept med nagra fran skolan och rida lite, laaaangtar:)

2009-08-10 @ 08:25:31
URL: http://norskans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0