Andra spartipset: frukt och bär



Tack till alla bloggläsare som har bidragit med egna spartips! Fortsätt gärna med det!

Självklart kan man spara en hel del pengar genom att äta billigt och nyttigt. Jag och min hund går till skogen flera gånger i veckan. Då tar jag med en påse och en bytta. Under juli månad kom vi alltid tillbaka med byttan full av blåbär. Varje dag kunde jag få i mig de viktiga antioxidanterna på min yoghurt och ändå har jag en hel del bär i frysen inför vintern. Nu i helgen var det svamp och lingon vi kom hem med.

Vill man spara pengar och samtidigt äta nyttigt ska man förstås odla själv. Skaffa en trädgård, en kolonilott, en balkong eller ett fönster i söderläge. När jag fyller år brukar jag önska mig fruktträd eller bärbuskar. Det är en klok investering tycker jag.

Just nu har jag mycket äpplen och jag försöker ta tillvara på allt. Man kan skära dem i ringar och hänga upp dem på tork, men snabbare och enklare är att skala, skiva och frysa in i påsar. Under vinterhalvåret har man sedan alltid äpplen till kräm eller paj. Äppleskalen går att torka och använda i te.

Nu vill jag dela med mig av ett jättebra recept på äppeldricka.

Lägg 5 liter klyftade äpplen i en stor hink.
Häll på 6 liter vatten med 1 msk vinsyra eller citronsyra och
1 tsk bensonat.
Låt det stå i 2-3 dygn, men rör om några gånger varje dag.
Tappa upp och rör i 1/2 kg socker.

 Jag lovar att det smakar minst lika gott som färdigköpt äpplejuice.

Kommentarer
Postat av: anna

ååh tack Anna!:) nu fick du mig till att få lust till att gøra kræm.. Dessværre måste jag nog køpa de dær æpplena før de finns inga æppeltræd på min bakgård! minus i sparandet! ,)

2008-08-28 @ 15:04:54
URL: http://goescrispy.blogg.se/
Postat av: Mia

Det där låter mycket intressant.

Vi har massor av söta äpplen på vårt träd. Och jag vet aldrig vad jag ska göra av det. Men nu har jag ju ett tips. ;-)

2008-09-06 @ 12:04:48
URL: http://woodland.blogg.se/
Postat av: Owe

Anna, ditt recept fungerar lika bra på päron, ev. får man vara lite försiktigare med sockret.

2008-09-08 @ 21:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0