Förintelsens minnesdag närmar sig



Den här bilden tog jag i våras när jag senaste gången besökte Auschwitz. Att stå inne i en gaskammare och sedan kunna gå levande ut därifrån är en stark upplevelse. Jag har gjort det flera gånger i mitt liv och varje gång känner jag en stor tacksamhet över det liv jag lever. Jag får vara den ofelfria människa jag är och jag får ha de åsikter jag har, utan att bli hotad, förföljd, torterad eller dödad.


Förintelsen är ett av världens genom tiderna värsta exempel på rasism. Den 27 januari 2009 är det exakt 64 år sedan fångarna i Auschwitz befriades. Fortfarande är det högst angeläget att kämpa mot rasism och mot främlingsfientlighet i världen, och inte minst i Sverige och i Finspång. Oskyldiga barn dödas i Gaza, den högerextrema katolska sekten prästbrödraskapet SSPX etablerar sig i Sverige och efter förra helgen kunde vi på finspångssidan i en av våra lokaltidningar läsa om hur tre unga flickor blivit djupt kränkta och hotade på grund av sin invandrarbakgrund.


Jag hoppas att vi blir många som besöker professor Klas-Göran Karlssons föreläsning om folkmord i modern tid i Bergska skolans aula i Finspång på måndag den 26 januari klockan 18.00 och att vi ses på Bergslagstorget i Finspång klockan 13.00 tisdagen den 27 januari för att hålla den årliga manifestationen mot rasism och främlingsfientlighet.


Mitt budskap som jag vill sprida alla dagar under året är:

Fördöm handlingar som kränker eller skadar andra människor, men fördöm inte människor.


Kommentarer
Postat av: Medresenärskan

Åh, nu har jag läst om förintelsen inne hos dig och varje ord du tryckt ner på ditt tangentbord skriver jag under på. Du har så rätt och det sista .... budskapet du säger dig ha är att fördömma handlingen som kränker eller skada människor men fördöm inte människosr. Några ord men så exakt rätt !!!



Jag kan bara inte begripa hur man kan döma människor efter hudfärg, religionstillhörighet och annat utmärkande. Det är såååå främmande i min värld och jag blir så förbannad när jag läser om det ena övergreppet efter det andra på helt oskyldiga människor ... ja människor som har precis lika stor rätt till sitt liv och trygghet som vi.



Vi bloggare borde varje dag skicka med en enkel antirasistisk mening i våra bloggar för att sprida godheten ....

Tack för det du skrivit, Anna !!!

Ha en bra kväll

2009-01-24 @ 18:01:19
URL: http://medresenarskan.bloggagratis.se
Postat av: sofia

vadå för förintelse? :(

2009-01-25 @ 16:59:31
URL: http://fiiass.blogg.se/
Postat av: sofia

vad fint :)

2009-01-25 @ 17:47:34
URL: http://fiiass.blogg.se/
Postat av: vivan

Nu spelar de lilla Ann på radion, så pasande!



jag skriver under på det du har beskrivit i bloggen!

Klart att vi bloggare skall manifestera.



Kramen!

2009-01-25 @ 19:52:44
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: JONNA

fint att minnas!

2009-01-26 @ 19:43:16
URL: http://joonnaak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0